jejak anda

Aug 22, 2011

99 ways to LOVE




1.Hug them.
2. Write a love note.
3. Call them at work just to say "Hi."
4. Give them a foot massage.
5. Tell them a joke.
6. Caress them with slow gentle strokes.
7. Go for a walk with them.
8. Send them a "happy gram."
9. Admit your mistakes.

10. Say: "I love you."
11. Indulge a whim.
12. Listen to them talk about an interest of theirs.
13. Be trustworthy.
14. Instead of complaining, tell them what you would prefer.
15. Look at them when you're in a discussion.
16. Send flowers.
17. Compliment something they did.
18. Offer to help.
19. Ask them to show you how to do something.
20. Call when you are going to be late..
21. Take them out to dinner.
22. Write them a poem about how special they are.
23. Cut out a cartoon they'll enjoy.
24. Ask them what they'd like sexually.
25. Go shopping together.
26. Take an afternoon drive.
27. Cuddle.
28. Put your arm around them in front of others.
29. Take them out on a surprise date.
30. Do something they want to do.
31. Listen.
32. Plan a candle light dinner.
33. Look at old photos together.
34. Serve them breakfast in bed.
35. Hold hands.
36. Share sexual fantasies.
37. Do a work project together.
38. Rub their back.
39. Take a shower together.
40. Carry their photo in your wallet.
41. Go away together for a weekend holiday.
42. Kiss them.
43. Smile more when you look at them.
44. Go for a bicycle ride together.
45. Surprise them with "special" attire.
46. Plan a picnic lunch.
47. Read something together about how to have a better relationship.
48. Repeat what they say before answering.
49. Say "Good morning" first.
50. Ask if they have a few minutes first before interrupting.
51. Send them a card.
52. Surprise them with a gift when it's a non-holiday.
53. Cook them a favorite meal.
54. Try a new restaurant.
55. Ask them how they feel.
56. Let them know when you are proud of them.
57. Ask for their opinion.
58. Turn on some romantic music.
59. Dedicate a song to them.
60. Send them a balloon bouquet.
61. Watch a sunset together.
62. Play a game together.
63. Have them teach you something they know.
64. Tell them they have the night off.
65. Go to a movie they select.
66. Ask them for a hug.
67. Wear some new cologne.
68. Discuss future plans with them.
69. Ask if you can help when they look sad.
70. Ask them about their dreams.
71. Meet them for lunch..
72. Enlarge a scenic photo of a place you've shared..
73. Give them a gift certificate for their favorite store.
74. Tell them what you like about them.
75. Buy them a new perfume.
76. Take them to a scenic spot.
77. Send them a gourmet gift basket.
78. Send them a joke card.
79. Let them know when you've thought of them during the day.
80. Buy them a toy.
81. Compliment them to their friends.
82. Bring them a thirst quenching drink.
83. Tell them when they look attractive.
84. Send them a post card.
85. Invite them to a secret rendezvous.
86. Give them a massage.
87. Take a lesson with them.
88. Look at photos together of when you met.
89. Plan a vacation with them.
90. Listen openly to their opposing opinion.
91. Buy them a new piece of jewelry.
92. Watch a TV show they like with them
93. Write them a letter.
94. Listen to music with them, such as an old favorite.
95. Whisper sweet nothings in their ear.
96. Tell them what you like that they do.
97. Give a head massage.
98. Invite them to a concert.
99. Let them know you care.





Aug 21, 2011

ibu dan ayah


Ibu,
Ingin saat ini ku kucup dahimu,
Ingin rasanya aku peluk erat tubuhmu,
Mengalirkan air mata dalam pelukanmu,
Pelukan yang dapat menenangkan hati ini.




Ayah,
Aku rindu cium tanganmu,
Tangan yang berhempas pulas mencari rezeki,
Aku rindu kata-katamu,
Kata-kata yang jarang kau ucap namun dapat menaikkan semula diriku.



Ibu, Ayah,
Aku rindu menatap wajahmu,
Aku rindu masakanmu,
Aku rindu nasihatmu,
Aku rindu gelak tawamu.

Ibu,
Maafkan aku ketika aku malas membantumu,
Maafkan aku ketika aku merisaukan hatimu,
Maafkan aku ketika aku bukan anak yang baik,
Kerana sungguh, aku berusaha menjadi yang terbaik.


Ayah,
Maafkan aku ketika aku bermasam muka,
Maafkan aku ketika muncungku panjang sedepa,
Maafkan aku ketika aku mengecewakanmu,
Kerana sungguh, aku masih mencari makna anak yang baik.




"Dan (ingatlah wahai Muhammad), ketika Kami mengikat perjanjian setia dengan Bani Israil: Janganlah kamu menyembah melainkan Allah dan berbuat baiklah kepada kedua ibu bapa dan kaum kerabat dan anak-anak yatim, serta orang-orang miskin dan katakanlah kepada sesama manusia perkataan-perkataan yang baik dan dirikanlah sembahyang serta berilah zakat. Kemudian kamu berpaling membelakangkan (perjanjian setia kamu itu) kecuali sebahagian kecil dari kamu; dan sememangnya kamu orang-orang yang tidak menghiraukan perjanjian setianya." [QS. Al-Baqarah:83]





Terima kasih cintaku,
RAHIMAH @ MOHD ZUKRI
Aku bangga jadi anak kalian.


SAYANG MA N ABAH KETAT2








Hikmah Ayat AL-KURSI






1. Barang siapa yang membaca ayat Al-Kursi
bila berbaring di tempat tidur
nya,
Allah SWT mewakilkan dua orang Malaikat memeliharanya hingga subuh.



2. Barang siapa yang membaca ayat Al-Kursi
di akhir setiap sembahyang fardu,
dia akan berada dalam lindungan Allah sehingga sembahyang yang lain.


3. Barang siapa yang membaca ayat Al-Kursi
di akhir tiap sembahyang
,
dia akan masuk ke dalam syurga,
dan barang siapa yang membacanya
ketika hendak tidur,
Allah akan memelihara rumahnya dan rumah-rumah disekitarnya,


4. Barang siapa yang membaca ayat Al-Kursi
di akhir tiap-tiap solat fardu
,
Allah SWT akan menganugerahkan dia setiap hati orang yang bersyukur,
setiap perbuatan orang yang benar,
pahala nabi-nabi,
serta Allah melimpahkan rahmat kepadanya.


5. Barang siapa yang membaca ayat Al-Kursi
sebelum keluar rumahnya,
maka Allah akan mengutuskan 70,000 Malaikat kepadanya
–mereka semua memohon dan mendoakan baginya.


6. Barang siapa yang membaca ayat Al-Kursi
di akhir sembahyang
,
Allah akan mengendalikan pengambilan rohnya dan
dia adalah seperti orang yang berperang bersama nabi Allah sehingga mati syahid.


7. Barang siapa yang membaca ayat Al-Kursi
ketika dalam kesempitan
nescaya Allah akan memberi pertolongan kepadanya.





sema2lah kiter amalkan ayat ini dalam kehidupan harian
semoga hidup kiter sentiase diberkhati n dirahmati olehNYA.
aminnnn.



katernya....



"tiada y berubah diantara kite
bila masing saling memerlukan"

kuang2..!

betol la tu..








Aug 16, 2011

special give



Tahukah anda apa sebenarnya makna dari bunga yang diberikan?
Bunga mawar selama ini dianggap sebagai bunga yang paling tepat
untuk diberikan pada yang tercinta kerana
ternyata erti dari mawar atau rose adalah ucapan
'I Love You'.
Namun, tak hanya itu.
Warna dari bunga mawar pun mempunyai erti.


Merah bererti cinta dengan respek yang tinggi.
Kuning bererti kebebasan atau fleksibiliti
.
merah jambu bererti terima kasih dan rasa syukur yang mendalam.
Terakhir, warna putih mengandung makna ketulusan cinta dan kepedulian.




dlm hidup ila sekali jew dpt hadiah bunga
sedih kan.....
but bila dpt.. rase teruja y teramat sgt..
maner tk nya..ia mempunyai makner y cukup berERTI...


thnk to my dear
awk tlh menjadi org first bg bunga kat ila
cyg kamu ketat2...
nasib baik tak bg ila satu ladang bunga tu kan...
hhihihi...







Aug 14, 2011

Resepi Macaron ..so cute...


salam tawan2...

arini mau update tentang makanan comel je..

u all mesti cepat tertarik juga pada bahan yang berwarna warni bukan?
dah lame cari bende nim..nie baru jumpa...hihih...
mmg lost betol kan...

pe2 pom jum kiter tgk resipi bendalah nih...
tgk jew kew????buatnya maner???
hihihi...



yum2...bestnya + comel sgt2...




Bahan bahan :

35g telur putih (biarkan 12 jam pada suhu bilik)
40g serbuk badam
65g gula icing
15g gula caster
Secubit cream of tar tar
Pewarna (optional)


cara penyediaan :


1. Ayak gula icing dan serbuk badam bersama.
Ketepikan.


2. Masukkan cream of tar tar dalam telur dan
kacau sekejap dengan whisk tangan.
Biarkan selama 1 minit.


3. Kemudian mula pukul telur dengan speed 1 sehingga menjadi seperti buih sabun halus.


4. Pada peringkat ini,
mula masukkan gula caster sedikit2 (3 kali masuk).


5. Selepas selesai masukkan gula caster,
naikkan kepada speed tinggi.
Pukul telur sehingga terhasilnya bentuk hard beak pada pemukul mixer
dan telur pada mangkuk tidak jatuh apabila mangkuk diterbalikkan.


6. Masukkan pewarna dan
guna speed 1 untuk sebatikan.


7. Campurkan mixture gula dan badam ke dalam telur secara berperingkat (4 kali masuk).
Kacau secara perlahan dengan rima pusaran.
Kacau sehingga mendapat adunan seperti kelikatan adunan kek.
Proses mengacau ini dipanggil Macarronage.


9. Biarkan kering 40-45 mint.





10. Selepas 30 minit dari masa pengeringan,
mula buka oven dan bakar pada suhu 150 celsius selama 10 minit-15minit
(masa pembakaran mungkin berbeza krn sebenarnya bergantung kepada model oven).

11. Biarkan macaron sejuk dan baru asingkan daripada talam.
Kalau tidak pecah nanti. Ok sedia untuk dihiaskan dengan filling kegemaran.





haaaa...dah siap..comel x? :)
so apew lagi tgk2....jom same2 kiter try resipi nim...
hihihi...


SELAMAT MENCUBA..
KALAU TAK JADI JGN MARAAAAA....:)))











Aug 10, 2011

Semua salah:(




Assalamualaikum semua….


Cam ner pose ek…pejam celik-pejam celik da ari ke 8 kita berada dlm bulan ramadhan…rase cam kejap jew mase berlalu….tapi bagus gak ek….cepat la sikit kiter dapat blk rayer….hahhaahhaJ…cam la tak biase bdq ila nim blk setiap mingggu…ari jummaat n sabtu jew adew umh…hihi…biase are..puase2 nim sedap dop umh…baru boleh mkn best2..kew guanew???...mesti u all pom cam ila gak kan..


So sprt title ila kat atas tu…2 3 ari nim ila rase cam tak berape nak okey jew…kejap2 hal 2..kejap2 hal ni yg dtg…mungkin ujian ALLAH utk ila lam bulan y mulia nie kot suh byk bersabar…mungkin???


Sometime ila rase down.. bila apew y kiter buat semua tak betul….terus terang pomAlign Center salah…tak terus terang pom salah…niat hati bukan nak sakitkan hati tapi bila bgtahu lain lak jadinya…so ape nak buat ek?...penat la cam nie…


Kater nak jujur…tapi bila jujur marah lak….pastu nak buat apew… klu tak jujur ckp kiter nim jahat lak…ish2…tak paham…

Apew2 pom ila tak nak gaduh2…sakit bilew tak dapat contact satu hari…

Plz bukakan hati tu nk msj ila…tak kan hal y kecil nak d perbesarkan….

Jgn jadi cam budak2….plz…imzusomuch…

imsosorry...





Aug 9, 2011

moist choc. cake



Bahan-bahan ( loyang 9 in (tinggi 3in) )

  • 250gm butter
  • 1 cawan gula castor
  • 1 cawan gula perang
  • 4 biji telur (A)
  • 1 sudu teh esen vanila
  • 1 cawan susu segar suam
  • 1 1/4 cawan tepung naik sendiri
  • 3/4 cawan serbuk koko
  • Utk choc ganache:
  • 150gm coklat masakan
  • 1 sudu besar susu pekat
  • 1/4 cawan air panas
  • 1 sudu besar butter

Cara-cara

  1. Griskan loyang dgn butter dan tepung dan panaskan kukusan. Ayak tepung bersama serbuk koko
  2. Pukul butter bersama gula castor dan gula perang hingga kembang. Masukkan esen vanila dan pukul lg.
  3. Masukkan telur sebiji demi sebiji dan pukul hingga gebu dan kembang.
  4. Masukkan susu dan tepung yg diayak secara selang seli dan guna kaedah kaup balik hingga adunan sebati
  5. Masukkan kedalam loyang dan tutup loyang dgn aluminium foil. Kukus selama 1 1/2 jam. Bila sejuk barulah diletak atas pinggan kek dan hiaskan dgn choc ganache.
  6. Untuk membuat choc ganache: masukkan coklat masakan yg dipotong kecil2, susu pekat dan air panas kedalam periuk dan masaklah cara double boiler hingga cair. Padam kan api dan masukkan mentega. Kacau hingga mentega cair.
  7. Curahkan atas kek yg dah sejuk dan hiaskan mengikut cita rasa masing2. Kek ini lebih sedap dimakan jika dah disejukkan dalam peti ais.
  8. Tip: Untuk menghasilkan permukaan kek yg cantik bila kita curahkan choc ganache, terlangkupkan bahagian atas kek keatas pinggan. Biar bahagian bawah kek yg duk kat atas.